Центр культуры и искусств при Университете Тумаини Макумира в Танзании – о развитии музыкального образования

Randall N. Stubbs, Yen-Lin Goh

Аннотация


Центр культуры и искусств (CAC) и Музыкальный факультет Университета Тумайни
Макумира разработали совместный комплексный проект по совершенствованию системы
музыкального образования Танзании, отражающей местный культурный контекст.
Проблемы с музыкальным образованием включают в себя нехватку учителей, ресурсов
и возможностей. Пять этапов этого проекта имеют пилотную музыкальную программу
в правительственной школе, средней школе Ураки, картографическое изучение традиционной
музыки в этом районе, полевые исследования для сбора традиционной музыки, формальные
и неформальные образовательные возможности для молодёжи и разработку ресурсов
музыкальной учебной программы. После многих лет непрерывных усилий были получены
многочисленные результаты, свидетельствующие о том, что проект является для страны
важным шагом вперёд. Проект развивается и, как ожидается, будет распространён на другие
школы, создаст партнёрские отношения сотрудничества с рядом академических учреждений.
В конечном итоге, он будет способствовать внесению изменений в национальную учебную
программу Танзании.

Ключевые слова: разработка учебных программ, музыкальное образование, Танзания,
традиционная музыка, Университет Тумаини Макумира.


Полный текст:

PDF (English)

Литература


Akia B. No Way Out: Child Marriage and Human Rights Abuses in Tanzania. Human Rights Watch. 2014. URL: https://www.hrw.org/report/2014/10/29/no-way-out/child-marriage-and-human-rights-abuses-tanzania (20.11.2019).

Auh Y. Harmony Nation Education: One Nation, One World, One Universe (Tanzania Edition, Flute Book 1). Korea: Music 4 One, 2013. 157 p.

Browning M. Shake it: A Sudy of Traditional Dance and Drumming in Tanzania with the Africa Traditional Dance Group. 2009. URL: https://digitalcollections.sit.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir= 1&article=1650&context=isp_collection (20.11.2019).

Fratkin E., Wu T. S. M. Maasai and Baarabaig Herders Struggle for Land Rights in Kenya and Tanzania. Cultural Survival Quarterly. 1997. URL: https://www.culturalsurvival.org/ourpublications/csq/article/maasai-and-barabaig-herders-struggle-land-rights-kenya-and-tanzania (20.11.2019).

Haji M. Youth Employment in Tanzania: Taking Stock of the Evidence and Knowledge Gaps. Ottawa, Canada: International Development Research Center, 2015. 40 p.

Henninger J. Music Education in Tanzanian Schools. Connections. 29 (1). 2014, pp. 8–10.

Ho Y. C., Cheung, M. C., & Chan, A. Music Training Improves Verbal but not Visual Memory: Cross-Sectional and Longitudinal Explorations in Children. Neuropsychology. 12. 2003, pp. 439–450.

Kiel H., Haonga E. (Eds.). Ukuti, ukuti (book and CD). Zanzibar: Mkuku na Nyota, 2011. 17 p.

Mapana K. Music Traditions in the School Curriculum: Attitudes of Tanzanian Music Educators (Doctoral Dissertation). 2013. ProQuest Digital Dissertations. 99 p.

Mapana K. Transitions in the Social Functions of the Muheme Music Tradition of the Wagogo People of Dodoma, Tanzania. International Journal of Humanities and Social Science. 3 (3), 2013, pp. 161–168.

Mwakanjuki A. E. Mapping of Maasai, Meru, and Chagga Traditional Music in Northern Tanzania. Makumira, Tanzania: Cultural Arts Centre, 2014. 17 p.

National Examination Council of Tanzania. Uraki secondary school 2015 examination results. URL: http://necta.go.tz/matokeo/ftna2015/html/S1229.htm (20.11.2019).

Nonnyonga-Tamasuza S., Solomon T. (Eds.). Ethnomusicology in East Africa: Perspectives in Uganda and Beyond. Kampala, Uganda: Fountain Publishers, 2012. 255 p.

Rabkin N., Redmond R. The Art of Education Success. Washington Post. A19, 2005. 16 p.

Shehan-Campbell, P., Wiggins T. Oxford Handbook of Children’s Musical Cultures. London: Oxford, 2013. 636 p.

Siwale E., Sefu M. Development of Primary Education in Tanzania. Ontario, Canada: Brock University, 1977. 71 p.

Strumpf M. Music Education in Malawi and Zimbabwe [paper presented in Grahamstown, South Africa]. 2001. URL: http://portal.unesco.org/culture/en/files/19554/10813425843strumpf.pdf/strumpf.pdf (20.11.2019).

Strumpf M. Different Approaches to Music Education in East Africa: The past 100 years. 2015. URL: http://musicinafrica.net/music-education-tanzania-100-years-different-approaches (20.11.2019).

Stubbs R. Traditional Music and Dance Preservation and Promotion in Northern Tanzania: Year Two Report for the European Development Fund. Cultural Arts Centre Makumira, Tanzania, 2016. 118 p.

Taylor P., Mulhall A. Contextualising Teaching and Learning in Rural Primary Schools: Using Agricultural Experience. Education Research. 1 (20). 1977. 130 p. URL: http://collections.infocollections.org/ukedu/en/d/Jdep20b/7.1.1.2.html (20.11.2019).

UNESCO. Intangible Heritage Domains: Performing Arts (Such as Traditional Music, Dance, and Theatre). 2016. URL: http://www.unesco.org/culture/ich/en/performing-arts-00054 (20.11.2019).

University of Pennsylvania African Studies Center. East Africa Living Encyclopedia: Tanzania Ethnic Groups. 2016. URL: https://www.africa.upenn.edu/NEH/tethnic.htm (20.11.2019).

US Department of Education. Getting Ready for College Early: A Handbook for Parents of Students in the Middle and Junior High Schools Years. Washington, D. C: US Government Publications, 1997. 20 p.

World History at KMLA. Tanganyika a British Mandate 1918–1939. URL: http://www.ntz.info/gen/b00627.html#id03484 (20.11.2019).




DOI: http://dx.doi.org/10.33779/2587-6341.2020.4.097-113

Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-NoDerivatives» («Атрибуция — Некоммерческое использование — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.